Vești proaste de la Ministerul Energiei pentru angajații CE Oltenia. Ce a răspuns oficialul care este și membru CS

Sunt șanse minime să fie decalate termenele de închidere a capacităților de al Complexul Energetic Oltenia. Asta rezultă dintr-un document din 13 august, semnat de secretarul de stat în Ministerul Energiei, Casian Pavel Nițulescu, membru în Consiliul de Supraveghere al CEO, practic un răspuns la o interpelare a deputatului Radu Miruță, președintele USR Gorj, publicat de gorjeanul.ro.

Miruță a întrebat dacă „a luat Ministerul Energiei vreo decizie de stopare a calendarului de închidere de capacităţi inclus în planul de restructurare al CE Oltenia având în vedere faptul că acel calendar de deschideri de alte noi capacităţi de producţie este întârziat?”. Răspunsul nu este unul încurajator pentru angajații companiei de la Târgu-Jiu.

Recuperarea ajutorului de stat acordat ar conduce la falimentul imediat al CE Oltenia

  • „Deşi împrumutul pentru salvare (acordat în februarie 2020), care a fost convertit în grant pentru sprijinirea, în continuare, a restructurării, a fost acordat în mod legal, România a notificat COM (Comisia Europeană – n.r.) Planul de restructurare al CEO după mai mult de şase luni de la data adoptării deciziei privind ajutorul pentru salvare. În plus, în luna martie 2021, România a acordat CEO un grant în valoare de 241 de milioane EUR pentru acoperirea parţială a costurilor aferente certificatelor de C02 ale societăţii pentru anul 2020, când era în curs procedura oficială de investigare a ajutorului de restructurare acordat. În consecinţă, COM consideră că România nu a respectat clauza de „standstill” prevăzută la articolul 108, alineatul (3) din TFUE, iar ajutorul de restructurare în favoarea societăţii CE Oltenia S.A. constituie ajutor de stat parţial ilegal”.
  • În aceste condiţii, o decizie de stopare a calendarului de închidere de capacităţi inclus în planul de restructurare al CEO ar încălca: prevederea aprobată prin Decizia COM potrivit căreia Planul de restructurare al CEO se derulează pe parcursul a 6 ani (2021-2026). Uzual, alte planuri de restructurare aprobate de COM s-au limitat la 5 ani; principiul „pentru prima şi ultima dată” şi limitarea denaturărilor concurenţei, potrivit căruia COM autorizează ajutorul de restructurare în sprijinul unei singure operaţiuni de restructurare şi cu condiţia ca, dacă este cazul, să fi trecut mai mult de zece ani de la acordarea unui alt ajutor de restructurare sau de la încheierea/încetarea planului de restructurare. Având în vedere cele de mai sus, stoparea calendarului de închidere aprobat ar reprezenta (i) o încălcare a Deciziei COM şi (ii) acordarea unui nou ajutor de stat în mai puţin de 10 ani, ceea ce ar conduce la o decizie a de declarare a ajutorului de stat acordat ca fiind nelegal, precum şi de recuperare a acestuia. Recuperarea ajutorului de stat acordat ar conduce la falimentul imediat al CE Oltenia S.A.”.

Nu există o corelare a punerii în funcțiune a noilor capacități de producere a energiei cu închiderea celor pe bază de cărbune

  • „Totodată, precizăm faptul că în Planul de restructurare al CEO nu există interconectare/corelare a termenelor de închidere a capacităţilor de producţie pe bază de lignit cu PIF-urile noilor investiţii pe gaze naturale sau RES, în sensul decalării termenelor de închidere a capacităţilor cu funcţionare pe lignit, în cazul în care ar exista întârzieri în punerea în funcţiune a noilor investiţii.
    II. Calendarul de închidere a capacităţilor energetice (şi a carierelor de lignit aferente) care se regăsesc în Planul de restructurare revizuit al CEO a fost pus în acord cu prevederile Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) şi, de asemenea, acesta se regăseşte şi în OUG nr. 108 privind decarbonizarea sectorului energetic aprobată prin Legea nr.334/2()22 cu modificările şi completările ulterioare, act normativ primar care respectă prevederile PNRR. În cadrul prevederilor PNRR, Componenta C6 Energie. Reforma R1. Reforma pieţei de energie electrică, prin înlocuirea cărbunelui din mixul energetic şi susţinerea unui cadru legislativ şi de reglementare stimulativ pentru investiţiile private în producţia de electricitate din surse regenerabile conţine, între altele, calendarul de închidere a tuturor grupurilor energetice cu funcţionare pe cărbune şi este considerată de tip red line, astfel încât orice abatere de la acest calendar conduce la sistarea plăţilor din PNRR”.

O decizie unilaterală de stopare a calendarului de închidere a capacităților de producție a energiei pe bază de cărbune ar genera ”consecințe insurmontabile” pentru România. Totuși, nu este exclus dialogul cu CE

  • „Luând în considerare cele expuse, o decizie unilaterală, în acest moment, de stopare a calendarului de închidere de capacităţi inclus în Planul de restructurare al CE Oltenia S.A. şi în PNRR nu poate fi luată fără ca România şi CEO să nu suporte consecinţe insurmontabile. Totuşi, având în vedere situaţia economico-financiară, nivelul de adecvanţă a Sistemului Electroenergetic Naţional şi contextul geopolitic şi energetic zonal şi european, Ministerul Energiei are în atenţie găsirea unei modalităţi, precum şi a momentului oportun de deschidere a unui dialog cu COM pentru a încerca ajustarea celor două documente însuşite de România, respectiv Planul de restructurare al CE Oltenia S.A. şi PNRR”.