Mulţi tineri români recurg din nou la platforma TikTok pentru a primi îndrumări despre cum să voteze în alegerile prezidenţiale de duminică, potrivit unei analize realizate de Reuters.
Cu aproximativ 9 milioane de utilizatori TikTok, ţara cu 19 milioane de locuitori a înregistrat o creştere a numărului de astfel de conturi anul trecut, în timpul unei campanii care a dus în cele din urmă la anularea alegerilor din 24 noiembrie. Moscova a negat acuzaţiile de manipulare.
În primul tur, din 24 noiembrie, al scrutinului anulat, candidatul extremei drepte Călin Georgescu, cotat în sondaje cu o singură cifră înainte de scrutin, a urcat pe primul loc pe fondul unei explozii de conţinut pe TikTok care l-a favorizat.
Acum, George Simion, liderul formaţiunii de dreapta radicală Alianţa pentru Unirea Românilor (AUR), conduce lista candidaţilor la prezidenţiale cu 1,3 milioane de urmăritori pe TikTok. La mare distanţă, cu aproximativ 233.600 de urmăritori, se află Victor Ponta, un fost prim-ministru de stânga a cărui viziune politică a devenit ultranaţionalistă. Candidaţii rămaşi, centrişti, au şi mai puţini urmăritori.
Clipurile de pe TikTok ale lui Simion combină retorica naţionalistă cu un discurs încărcat de emoţie şi folosesc adesea discursuri directe în faţa camerei, imagini de la adunări politice şi din culise pentru a crea un sentiment de conexiune personală.
„A venit timpul renaşterii”, le-a spus el adepţilor într-un videoclip postat marţi. „Naţiunea noastră îşi va găsi din nou calea. Avem în noi puterea de a renaşte şi de a merge mai departe, mai uniţi şi mai puternici”, proclamă Simion.
Remus Ştefureac, director executiv al INSCOP Research, a declarat că toţi candidaţii prezidenţiali apreciază acum rolul esenţial al social media în campanie. „Dacă analizăm campania noastră prezidenţială, putem spune că fiecare dintre candidaţii relevanţi a încercat să construiască operaţiuni puternice online şi pe social media, astfel încât au investit o mulţime de resurse în acest tip de campanie”, a explicat el.
Audienţa TikTok din România este predominant tânără: 64,6% au vârste cuprinse între 18 şi 24 de ani şi 33,7% au vârste cuprinse între 25 şi 34 de ani, potrivit Start.io, o platformă de publicitate mobilă care analizează datele utilizatorilor de aplicaţii.