Aproape 63% dintre români se descurcă financiar, însă nu reușesc să economisească

blank
[post-views]

Aproape 63% dintre românii, care au participat la un sondaj, afirmă că se descurcă financiar și își pot achita toate facturile lunare, dar le rămân foarte puțini bani sau deloc pentru economii sau activități recreative, potrivit sondajului Voice of the Consumer 2025 realizat de PwC, firmă de consultanță și audit, arată economedia.ro.

Prețul rămâne principalul factor de decizie în cumpărături. Cu toate acestea, se observă o orientare tot mai accentuată către produse sănătoase și locale, care îi determină să devină mai selectivi și mai atenți la buget.

„Deși inflația s-a temperat în 2024 și în prima jumătate din 2025 față de nivelurile record din anii anteriori, rămâne principala preocupare pentru consumatorii români, care continuă să fie prudenți: caută promoții, cumpără doar ce le trebuie din mai multe magazine și reutilizează alimentele. În paralel, se conturează o tendință clară spre produse sănătoase și locale, iar intențiile de a cheltui mai mult pentru fructe, legume, lactate și cereale proaspete depășesc media regiunii geografice. În acest context, raportul PwC Voice of the Consumer 2025 subliniază necesitatea ca producătorii și retailerii să mențină un echilibru între accesibilitate și adaptarea ofertei la cererea tot mai mare pentru produse sănătoase și fabricate local”, spune Ruxandra Tarlescu, Parteneră și Lideră al Departamentului de Consultanță Fiscală și Juridică, PwC Romania.

Ca dovadă a acestui trend, consumatorii estimează ca vor cheltui mai mult în următoarele șase luni pentru produse proaspete precum fructe, legume, lactate și cereale și sunt hotărâți să reducă cheltuielile pentru gustări, alcool și alimente ultraprocesate.

Datele mai arată:

  • 28% dintre respondenți spun că se simt în siguranță financiară, puțin peste media CEE (27%), dar sub cea globală (46%).
  • Considerentele financiare, în special prețul, determină comportamentul de cumpărare în România (59%), însă gustul rămâne aproape la fel de important (54%). Promoțiile sunt pe locul trei.
  • Peste o treime intenționează să cheltuiască mai mult pe produse proaspete, reducând în schimb bugetul pentru alcool și gustări.
  • Peste 60% sunt îngrijorați de riscurile alimentelor ultraprocesate și de utilizarea pesticidelor în produse, mai mult decât de costurile alimentelor.
  • Peste jumătate sunt dispuși să plătească mai mult pentru produse locale, pe care le consideră mai sănătoase și benefice pentru economia locală.
  • Temerile consumatorilor pentru următoarele 12 luni sunt legate de instabilitatea economică, inflație și conflictele geopolitice.

În ianuarie și februarie 2025, PwC Research, centrul global al PwC pentru cercetare de piață și informații, a realizat un sondaj cu 21,075 de consumatori din 28 de țări, printre care și România (460 de respondenti). Aceștia au primit o varietate de întrebări despre consumul alimentar și tendințele consumatorilor, inclusiv cumpărăturile de alimente și alegerile alimentare, viitorul sănătății, tehnologiile emergente, clima și sustenabilitatea. Interviurile cu executivi din industrie au avut loc în mai 2025.�

Articole similare:

Fostul ministru al Energiei, Virgil Popescu, afirmă că „pariul” pe care l-a făcut, că proiectul de extragere...

[post-views]

Acoperișul unei case din satul Pișteștii din Deal, din comuna Scoarța, a ars în urma unui incendiu...

[post-views]

Modificările la OUG 52/2025 au fost amânate pentru săptămâna viitoare, a declarat, joi, purtătoarea de cuvânt a...

[post-views]

Ultima oră

Plasare produse

blank

Infinit hits: