Reșița, care apărea, în urmă cu zece ani, în fruntea topurilor cu cele mai sărace orașe din România, în prezent traversează o perioadă de transformare spectaculoasă. În ultimii ani, datorită fondurilor europene atrase în mod inteligent și a unor strategii de dezvoltare bine gândite, orașul a început să își recapete strălucirea și să se poziționeze drept un model de succes în utilizarea fondurilor europene pentru regenerare urbană, arată ziare.com.
Această schimbare radicală a fost orchestrată de Ioan Popa, primarul Reșiței, care a preluat conducerea orașului în 2016. De atunci, Reșița a trecut printr-un proces de modernizare și dezvoltare fără precedent.
Ioan Popa spune că, atunci când a preluat conducerea Primăriei Reșița, în iunie 2016, situația era una sumbră.
„Nu aveam niciun studiu de fezabilitate, niciun DALI (Documentație de Avizare a Lucrărilor de Intervenție), nicio documentație de atribuire pentru lucrări de investiții. Practic, nu aveam nimic pregătit pentru a porni de undeva,” a declarat Ioan Popa într-un interviu pentru ziare.com.
În plus, existau doar câteva mici proiecte finanțate prin Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL), care erau blocate de ani de zile din diverse motive. Un exemplu notabil este drumul de legătură rutieră cu unitatea militară, care a fost blocat din cauza unui litigiu cu Romsilva. Popa a reușit să deblocheze acest proiect și să-l finalizeze în doar șase luni. Un alt exemplu de proiect blocat era drumul care duce spre Lacul Secu, o zonă de interes turistic esențială pentru Reșița.
„Am reușit să deblocăm și acest proiect, finalizând drumul de 9 km într-un an de zile. Acum, accesul către Lacul Secu, o stațiune de interes local, este mult mai facil,” a adăugat primarul.
Un alt obstacol major era lipsa unei strategii coerente de dezvoltare urbană. Documentul existent la acea vreme era un text superficial și neactualizat, realizat de o firmă obscură din Teleorman, care conținea informații eronate, cum ar fi faptul că Reșița ar avea 480.000 de șomeri, un număr evident ridicol, populația orașului la aceea vreme fiind sub 70.000 de locuitori.
„Am angajat de urgență o firmă din Timișoara pentru a ne reface ca la carte strategia de dezvoltare, integrând elemente esențiale precum mobilitatea urbană, cu accent pe reintroducerea tramvaiului electric,” explică Ioan Popa.
Tramvaiul electric, abandonat în 2011, a fost o prioritate pentru primar. După ce tramvaiele și liniile au fost tăiate și vândute, transportul urban a fost preluat de o firmă privată care opera autobuze uzate. Primăria a reușit să rezolve această situație prin achiziționarea de autobuze second-hand, menținând serviciile funcționale până la finalizarea unui proiect de mobilitate urbană mult mai ambițios.
„Am reușit să obținem fonduri europene în valoare de 80 de milioane de euro pentru modernizarea depoului de tramvai, stațiilor de redresare, stației internodale din Muncitoresc, și pentru refacerea completă a 18 km de linie cale, inclusiv trama stradală,” a precizat primarul.
Proiectul este aproape finalizat, din toamnă tramvaiul urmând să intre în circulația de zi cu zi, din Reșița. Probele au fost deja făcute în luna iunie, când locuitorii Reșiței au putut să circule cu tramvaiul pe una din liniile finalizate.
Succesul Reșiței se datorează fondurilor europene atrase pentru proiectele de dezvoltare. În primul mandat al lui Ioan Popa, orașul a beneficiat de aproximativ 160 de milioane de euro din fonduri europene, iar pentru perioada 2021-2027, Primăria are în derulare sau în pregătire proiecte în valoare de aproximativ 400 de milioane de euro.
„Bugetul nostru local a crescut semnificativ, de la 23 de milioane de euro în 2016 la 84 de milioane de euro în 2023, iar proporția fondurilor alocate pentru investiții a crescut de la 15% la 74%,” a subliniat Ioan Popa.